Türkiye’de 4+4+4 sistemiyle sürdürülen 12 yıllık zorunlu eğitim, eğitimciler arasında tartışma konusu olmaya devam ediyor. Bazı uzmanlar, bu sistemin öğrencilerin yeteneklerini körelttiğini savunurken, bazıları ise zorunlu eğitimin çocuklar için bir hak olduğunu belirtiyor.
Eğitim politikalarını tartışmak amacıyla Enderun Özgün Eğitimciler Derneği, Maarif Platformu ve Medeniyet Enstitüsü tarafından düzenlenen “Türk Eğitim Sistemi ve Zorunlu Eğitimin Yansımaları” çalıştayında önemli tespitler yapıldı. Özellikle lise eğitiminin zorunlu olmaktan çıkarılması gerektiği vurgulandı.
Çalıştayın sonuç raporunda, mevcut sistemin eğitimde kaliteyi düşürdüğüne ve öğrencilerin zorunlu eğitim nedeniyle mesleki becerilerden uzaklaştığına dikkat çekildi. İşte öne çıkan maddeler: Eğitimin, öğrencilerin yeteneklerine uygun şekilde yönlendirilmesi gerektiği belirtildi. Lise eğitiminin zorunlu olması, eğitim kalitesini düşürüyor ve öğrenci başarısını olumsuz etkiliyor. Diploma sahibi olmak yerine, öğrencilerin beceri kazanmasına yönelik bir sistem oluşturulmalı. Sınıf geçme yönetmeliği yeniden düzenlenmeli, bitirme sınavları geri gelmeli. Lise ve üniversitelerde, öğrencilerin kolay mezun olduğu anlayış terk edilmeli. Zorunlu lise eğitimi, üniversiteyi zorunlu hale getirerek işsizliği artırıyor.
Türkiye’de ciddi bir ara eleman eksikliği var. Öğrencilerin meslek liselerine yönlendirilmesi, ekonomik kalkınma açısından kritik önem taşıyor. Meslek liselerinin algısı değiştirilmeli, mühendisliğe geçişin ilk adımı olarak gösterilmeli.
Çalıştayda, özellikle lise eğitiminin zorunlu olmaktan çıkarılması gerektiği vurgulandı. Mevcut sistemin, öğrencileri kalıplaşmış bir yapıya soktuğu ve bireysel yeteneklerini geliştirme imkânı sunmadığı belirtildi.
Önerilen değişiklikler şunlar: Lise eğitimi 4 yıldan 3 yıla indirilmeli. Zorunlu lise eğitimi kaldırılarak, isteğe bağlı hale getirilmeli. Öğrencilerin meslek liselerine yönlendirilmesi için teşvikler artırılmalı.
Uzmanlara göre, üniversitelerdeki bölümlerin kontenjanları, iş gücü ihtiyacına göre düzenlenmeli.
Mevcut sorunlar şunlar: Üniversite mezunları arasında işsizlik artıyor. Bölümler, ülkenin iş gücü ihtiyacına göre açılmalı. Popülist yaklaşımlar yerine, uzun vadeli istihdam planları yapılmalı.
Millî Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, geçtiğimiz günlerde katıldığı bir programda zorunlu eğitim tartışmalarına ilişkin çarpıcı ifadeler kullandı:
“Zorunlu eğitimin çok uzun olduğunu düşünüyorum. Yakında bu konu tartışmaya açılabilir. Çocukları standart bir eğitim sistemine zorlamak doğru olmayabilir.”
Bu açıklama, hükümetin eğitim reformu konusunda yeni adımlar atabileceği yönünde yorumlandı.