ANKARA (AA) – Ankara Cumhuriyet Başsavcılığının, Fetullahçı Terör Örgütü’nün (FETÖ) 15 Temmuz darbe girişimi gecesi Kara Havacılık Komutanlığındaki olaylara ilişkin 155 şüpheli hakkında hazırladığı iddianamede, komutanlık personelinin darbe teşebbüsü kapsamındaki faaliyetlerine yer verildi.
İddianameye göre, Kara Havacılık Komutanlığında görev yapan FETÖ mensubu askerler, 16 Temmuz 2016 saat 03.00 sıralarında icraya konulmasını planladıkları darbe girişimine ilişkin tüm hazırlıkları, 15 Temmuz akşamı saat 18.00 itibarıyla tamamladı.
Kara Havacılık Komutanlığında 15 Temmuz günü öğle saatlerinde askeri darbe kapsamında görevlendirilen subaylardan birinin, Milli İstihbarat Teşkilatı Müsteşarlığına gittiği belirtilen iddianamede, “(MİT’e giden subay) ‘kendisi gibi Fetullahçı olan bir pilotun 14 Temmuz 2016’da kendisini telefonla aradığını ve CH-47 Chinhook helikopterlerinin kabul töreni hazırlıkları nedeniyle gösteri uçuşu yapılacağından 15 Temmuz Cuma günü Kara Havacılık Komutanlığında bulunması gerektiğini söylediğini, bunun üzerine Kara Havacılık Komutanlığına gittiğinde telefonda konuştuğu pilotla görüştüğünü, bu pilotun kendisine akşam 19.00’dan itibaren 2 adet Skorsky, 1 adet Cougar helikopteri ile izinsiz uçuş yapılacağını, uçuşun geç saatlere kadar devam edeceğini, MİT Müsteşarı Hakan Fidan’ın alınacağını, bu uçuşu yaparken başka bir pilot yarbayın da kendilerine yardımcı olacağını söylediği’ bilgisini verdiği, gelen bu ihbarın MİT tarafından kıymetlendirildiği ve içeriğinin ciddi olabileceği sonucuna varıldığı, MİT Müsteşarı Hakan Fidan’ın, Orgeneral Yaşar Güler’i telefonla aradığı, konu hakkında bilgi verdiği ve bir müsteşar yardımcısını da ayrıntıları aktarmak üzere Genelkurmay Başkanlığı Karargahına gönderdiği, saat 17.32’de Genelkurmay Başkanlığı karargahına gelen yetkilinin ihbarla ilgili ayrıntıları paylaşmasının ardından saat 17.54’te ayrıldığı, akabinde Orgeneral Yaşar Güler’in Genelkurmay Başkanı Orgeneral Hulusi Akar’a yaşanan bu gelişmeleri bildirdiği ve ihbarın ciddiyetine binaen MİT Müsteşarı Hakan Fidan’ı karargaha çağırmayı teklif ettiği, Orgeneral Hulusi Akar’ın bu teklifi kabul etmesiyle Fidan’ın karargaha çağrıldığı” bilgilerine yer verildi.
Orgeneral Akar’ın, karargahta yapılan değerlendirmeler sonucu, Türkiye hava sahasını kapsayacak şekilde askeri helikopter ve uçaklar için uçuş yasağı emri verdiği, bu emrin, havada bulunan askeri uçak ve helikopterlerin üslerine dönmesi ve yeni kalkışlara engel olunmasını da kapsadığı belirtilen iddianamede, Genelkurmay Başkanının ayrıca, Kara Kuvvetleri Komutanı Orgeneral Salih Zeki Çolak’a, yanına Kurmay Başkanı, Merkez Komutanlığından ve Adli Müşavirlikten personeli alıp Kara Havacılık Komutanlığına gitmesi, olayı çözüp idari ve adli tedbirleri ivedi bir şekilde alması yönünde talimat verdiği de kaydedildi.
“KUTAY sistemi arızalı”
Bu talimat üzerine, saat 18.24’te, emir subayı Binbaşı Yunus Can ile Kara Havacılık Komutanlığına gitmek üzere Genelkurmay karargahından ayrılan Çolak, yolda Kurmay Başkanı İhsan Uyar’ı telefonla arayarak, hızla Kara Kuvvetleri Komutanlığı karargahına gidip, Merkez Komutanını Kara Havacılık Komutanlığına göndermesi, askeri savcı Hakim Yarbay Naci Akdemir’i mesaiye çağırıp birlikte Kara Havacılık Komutanlığına gelmeleri emrini verdi ve “muhtemel bir derdest olayı olacağını” söyledi.
Çolak, ayrıca Kara Havacılık Komutanı Tümgeneral Hakan Atınç’ı da telefonla arayarak, havada uçak olup olmadığını, gece uçuşu yapılıp yapılmayacağını sordu.
Malatya’dan döndüğü, bu nedenle sabahki brifinge katılamadığını Çolak’a bildiren Atınç, uçuş olup olmadığını araştıracağını söyledi. Tümgeneral Hakan Atınç, telefon görüşmesinin ardından, uçuşla ilgili kendisine sorulan sorulara ilişkin hazırlık yapması için şüphelilerden Kurmay Başkanı Mehmet Şahin’e talimat verdi.
İddianamede, “şüpheli Mehmet Şahin’in bunun üzerine telaşlandığı, bu bilginin ne için istenildiğini sorduğu, orada bulunan Harekat Merkezi Şube Müdürü şüpheli Okan Kocakurt ile Tümgeneral Hakan Atınç’a önce gece uçuşu için 4 helikopter uçuşunun planlı olduğunu söyledikleri, ancak hemen akabinde yanlışlık olduğunu ve gece uçuşu planlanması bulunmadığını söyledikleri Tümgeneral Hakan Atınç’ın, Kara Havacılık Uçuş Takip Sisteminden (KUTAY) uçuşlara ilişkin çıktı alınması talimatını verdiği, ancak KUTAY sisteminde uçuşlara ilişkin kayıtların tutulduğu sayfaların çıktısının getirilemediği ve arıza olduğunun söylendiği” bilgisi kaydedildi.
“Tüm kritik kadrolar bunların elinde”
İddianameye göre, Orgeneral Salih Zeki Çolak ve beraberindekiler, saat 18.36’da Kara Havacılık Komutanlığına geldi. Saat 18.37’de Kara Havacılık Komutanlığı Karargahına ulaşan Çolak, Tümgeneral Hakan Atınç ve şüpheli Mehmet Şahin tarafından karşılandı.
Orgeneral Çolak’ın “Havada uçak var mı?” sorusu üzerine, Tümgeneral Atınç, uçuş olmadığını söyledi. Çolak, ardından, 15 Temmuz için uçuş planlarını getirtmesini, uçuş varsa bu uçuşta hangi pilot ve mürettebatın görevli olduğuna ilişkin listeyi vermesini istedi.
Ankara’da hiçbir uçağın uçmadığı bilgisini alan Çolak, Atınç’a, birliklerinde Deniz Aldemir ve Osman Karaca isimli personel olup olmadığını sordu.
Atınç, Deniz Aldemir’in yeni kurulan Yük Helikopter Tabur Komutanı olduğunu, bir gün önce İzmir’den getirilen yük helikopteriyle birlikte geldiğini ve halen Ankara’da bulunduğunu, Osman Karaca’nın da yük helikopteriyle ilgili Amerika’da eğitim aldığını, halen Kara Havacılık Komutanlığında görevli olduğunu söyledi.
Çolak’ın, bu askerlerin Fetullahçı yapılanmayla bağlantısı olup olmadığını sorması üzerine Atınç, ellerinde bilgi ve bulgu olmamakla birlikte bu askerlerin tavır, davranışlarıyla bu yapıya bağlı olabileceklerini, Osman Karaca’nın son zamanlarda onlarla ilişkisini kestiğinin askeri birlikte konuşulduğunu söyledi.
Orgeneral Çolak’ın bunlar dışında benzer kişiler bulunup bulunmadığını sorması üzerine Tümgeneral Atınç, “Komutanım, ben Allah korkusu olan insanım, elimde bilgi, belge yok, ancak Kara Havacılık Komutanlığında bulunan tüm kritik kadrolar bunların elinde” dedi ve Tuğgeneral Ünsal Coşkun’un da bu kadrodan olduğunun konuşulduğunu aktardı. Bunun üzerine Orgeneral Çolak, “Bana bunları niye iletmediniz.” ifadesini kullandı.
Salih Zeki Çolak, yaptığı konuşmalar ve çevrede yaptığı gözlemleri saat 19.12’de Genelkurmay Başkanı Orgeneral Hulusi Akar’a telefonla aktardı. Çolak, Akar’a “Kara Havacılık Komutanlığında herhangi bir hareketlilik gözlemlenmediğini, Merkez Komutanı, Kurmay Başkanı ve Askeri Savcının kışlaya girmek üzere olduğunu, biraz sonra detaylı inceleme için hangarlar bölgesine gideceğini.” söyledi.
Uçuşları gizlediler
İddianameye göre, gün boyu Kara Kuvvetleri Komutanlığı Karargahında bulunan şüpheliler Ünsal Coşkun, İlyas Barut ve İdris Feyzi Okan, saat 18.59’da, şüpheli Halil Gül ile Kara Havacılık Komutanlığı karargah binasına girdi.
Saat 19.19’da Kara Kuvvetleri Komutanlığı Kurmay Başkanı Orgeneral İhsan Uyar da Kara Havacılık Komutanlığı karargah binasına geldi ve Orgeneral Çolak ile Tümgeneral Atınç’ın bulunduğu makam odasına geçti.
Askeri darbe girişimi kapsamında 15 Temmuz akşamı için uçuş planlamaları yapan şüpheliler, denetim için gelen Kara Kuvvetleri Komutanının hazırlıkları fark etmesini engellemeye çalıştı. Orgeneral Çolak, 15 Temmuz tarihi için Harekat Merkezinden uçuş planlarını istediği halde Harekat Merkezinde nöbetçi subay olarak görev yapan şüpheli Mehmet Semih Üskaya, bir önceki güne ait uçuş kartlarının çıktılarını hazırladı.
Malatya’dan saat 16.30 sıralarında uçuşa çıkan 2 Atak ve 1 UH-1 helikopteri bu sırada Ankara’ya gelmek üzere havada bulunduğu halde, Kara Havacılık Komutanlığında bulunan şüpheliler, bunu gizlemeye çalıştı. Şüpheli Fatih Karagöz, kulede görevli Astsubay Rıdvan Özer’e bu helikopterle ilgili sadece kendisine bilgi verilmesini ve helikopterlerin kimseye fark ettirilmeden Güvercinlik Meydanına 10-15 kilometre açıktan geçirilerek Ulucan meydanına yönlendirilmesi talimatı verdi.
Şüpheli Halil Gül, iddianamenin tanıklarından Levent Çakar’ı arayarak, helikopterlerin Temelli’ye yönlendirilmesini emretti.
Şüpheli Mehmet Şahin de Genelkurmay Başkanı tarafından verilmiş uçuş yasağı emrine rağmen Malatya’dan Ankara’ya gelen 2 Atak ile 1 UH/1 helikopter Güvercinlik Meydanına inmesi gerekirken kuvvet komutanı ve beraberindeki heyetin bu helikopterleri fark etmemesi için kol lideri şüpheli Hakan Erol’a talimat vererek, helikopterlerin Temelli Meydanı’na inmelerini sağladı. Böylece uçuşlar, Kara Kuvvetleri Komutanından saklandı.
Orgeneral Çolak, saat 21.08’de ayrıldı
Kara Kuvvetleri Komutanı Orgeneral Çolak ve beraberindekiler, saat 19.26’da Tuğgeneral Ünsal Çoşkun’un makam odasından çıktı ve makam aracına binerek Kara Havacılık Karargahından ayrıldı.
Çolak’ın olağan dışı bir şekilde Güvercinlik Kışlasına gelmesi üzerine şüpheli Özcan Karacan, saat 19.32’de diğer şüpheli Sadullah Abra’yı aradı ve planlanandan daha sonra kışlaya gelmeleri talimatını pilotlara iletmesini istedi.
Abra, Rafet Kalaycı, Yakup Yayla, İlkay Ateş, Erdal Başlar ve Gürçay Baylar’ı telefonla arayarak Karacan’ın bu talimatını iletti. Kara Kuvvetleri Komutanının Güvercinlik Kışlasında bulunduğunu öğrenen pilot ve teknisyenlerden oluşan grup, Güvercinlik Kışlası yakınında bulunan A City alışveriş merkezinde “kışlaya gelin” talimatını beklemeye başladı.
Kara Kuvvetleri Komutanı ve beraberindeki heyet, 4 makam aracı ile Kara Havacılık Komutanlığı karargahı istikametinden pisti geçerek Kara Havacılık Okulu Bakım Komutanlığı hangarı ve CH-47 helikopterleri koruma hangarı bölgesine gitti.
1. Kara Havacılık Alayında bulunan kamelyaya geçen Çolak ve beraberindekiler, uçuş planlamaları ve KUTAY sistemi hakkında Tümgeneral Atınç’ın anlattıklarını dinledi.
Salih Zeki Çolak, 1. Kara Havacılık Alayı Nöbetçi Subayı olan şüpheli Taha Fatih Çelik’i çağırıp oturttu ve orada bulunan pilotlara uçuş saatlerini, iç güvenlik görevlilerinin nasıl ve hangi sıklıkla gittiğini sordu. Çolak, Kara Havacılık Komutanı Tümgeneral Atınç’tan iç güvenlik haricindeki görevleri hakkında da bilgi istedi.
Kamelyada bu konuşmalar olurken, nöbetçi amir şüpheli Özcan Karacan, elinde telsizle etrafta dolaşmaya başladı ve bir ara Okul Komutanı şüpheli Ünsal Coşkun’u çağırarak aralarında konuştular.
Kamelyadaki konuşmalardan sonra Orgeneral Salih Zeki Çolak ile Orgeneral İhsan Uyar, saat 21.08’de Kara Havacılık Komutanlığı 1 numaralı nizamiyesinden çıktı.