ANKARA – Ahmet Sertan Usul / Selma Kasap
Milli Eğitim Bakanlığınca (MEB), okullarda ikili eğitime son verilmesi için ihtiyaç duyulan illerdeki yatırımlar kapsamında yapımı süren 45 bin 306 dersliğin 2019 yılının sonuna kadar tamamlanması planlanıyor.
AA muhabirlerinin MEB verilerinden derlediği bilgilere göre, 2019 yılı sonuna kadar ikili eğitimin kaldırılması için Türkiye genelinde 58 bin 762 ek derslik ihtiyacı bulunuyor. Toplam derslik ihtiyacının 57 bin 132’si temel eğitimde, bin 630’u ise ortaöğretimde.
Derslik ihtiyacının yüzde 80’i Türkiye’deki 15 ilde tespit edildi. Bu illerdeki toplam derslik ihtiyacı ise 46 bin 524 olarak belirlendi. Bu iller arasında ilk sırayı 17 bin 904 derslik ihtiyacı bulunan İstanbul aldı.
İstanbul’u, 4 bin 181 derslik ihtiyacıyla Şanlıurfa, 3 bin 379 derslik ihtiyacıyla Ankara, 3 bin 265 derslik ihtiyacıyla Diyarbakır, 3 bin 236 derslik ihtiyacıyla Gaziantep, 2 bin 523 derslik ihtiyacıyla Bursa, 2 bin 225 derslik ihtiyacıyla Adana, 2 bin 79 derslik ihtiyacıyla İzmir, bin 549 derslik ihtiyacıyla Mersin, bin 322 derslik ihtiyacıyla Van, bin 48 derslik ihtiyacıyla Konya, bin 24 derslik ihtiyacıyla Antalya, 995 derslik ihtiyacıyla Batman, 932 derslik ihtiyacıyla Tekirdağ ve 862 derslik ihtiyacıyla Mardin izledi.
MEB verilerine göre, ikili eğitime son verilmesi için ihtiyaç duyulan illerdeki yatırımlar kapsamında 45 bin 306 dersliğin yapımı sürüyor. Dersliklerden 10 bin 172’si lise, 35 bin 134’ü temel eğitim kademelerine ait. Derslik yapımlarının 2019 sonuna kadar tamamlanması planlanıyor.
İkili eğitim oranı yüzde 43
Milli Eğitim Bakanlığının eğitimde ikili eğitimin kaldırılması için yürüttüğü çalışmalar kapsamında, 2002-2003 eğitim-öğretim döneminde ilköğretim düzeyinde yüzde 57,13 olan ikili eğitim oranı, 2017-2018 eğitim döneminde yüzde 43,04’e geriledi. Bu oran, lise kademelerinde ise yüzde 36,88’den yüzde 7,36’ya düşürüldü.
Türkiye genelinde, 2002-2003’de ilköğretimde derslik başına düşen öğrenci sayısı 36 iken, bu sayı 2017-2018 eğitim-öğretim yılında 24’e, lise düzeyinde ise 30’dan 23’e indi.
Türkiye’nin derslik sayıları
Türkiye genelindeki resmi ve özel okullarda 2002-2003 eğitim-öğretim yılında 367 bin 145 olan derslik sayısı, 2017-2018 döneminde yüzde 78’lik artışla 654 bin 434’e yükseldi.
Derslik sayısında en büyük artış ise okul öncesinde gerçekleşti. Bu kapsamda, 15 yıl önce 6 bin 886 olan okul öncesi derslik sayısı son dönemde yüzde 582’lik artışla 46 bin 944’e çıktı.
İlköğretim seviyesinde 15 yıl önce 280 bin 257 olan derslik sayısı ise yüzde 52’lik artışla 425 bin 406’ya, lise seviyesinde 80 bin 2 olan derslik sayısı ise yüzde 137’lik artışla 189 bin 751’e yükseldi.