ERZURUM – YUNUS HOCAOĞLU
Aziziye ilçesinde 4 dönüm araziye inşa edilen kütüphane, içindeki 8 bine yakın kitap, bilgisayar ve oyun alanıyla özellikle çocukların dolu dolu vakit geçirmesine imkan sağlıyor.
Bütün yaş gruplarına hitap eden Doğu Anadolu Bölgesi‘nin en büyük çocuk kütüphanesini her gün 100, ayda ise 3 bine yakın öğrenci ve her yaştan insan ziyaret edip kitap okuyarak ders çalışma imkanı buluyor.
Roman, hikaye, masal kitaplarının yanında felsefe, psikoloji, matematik, teknoloji, güzel sanatlar, coğrafya ve tarih kitapları da bulunduran kütüphane, lise ve üniversitede okuyan gençlere de hitap ediyor.
İl Kültür ve Turizm Müdürü Cemal Almaz, AA muhabirine yaptığı açıklamada, kütüphanenin 2014’te kurulduğunu ve Doğu Anadolu Bölgesi’nin en büyük çocuk kütüphanesi olduğunu söyledi.
Almaz, kütüphanenin 4 dönüm araziye kurulan tek katlı bina olduğunu belirterek, “Kütüphanede yaş sınırı yok ancak önceliğimiz okul öncesi, kreş seviyesinde olan ya da ilk ve ortaokul seviyesindeki çocuklarımız.” dedi.
Klasik kütüphane modelinin dışına çıktıklarını ve çocukların daha rahat ortamda vakit geçirmelerini sağlamak için kitapların yanında bir çok materyalin mevcut olduğunu dile getiren Almaz, “Çocuklarımızın hoşça vakit geçirmesini istiyoruz. Bu yüzden kitapların yanı sıra çağın gereklerine uygun sinevizyon, oyun kasetleri ve birçok malzemeyi yaygın şekilde çocuklarımızın hizmetine sunuyoruz. Burada çocukların uygun ortamını sağlayacak düzenek kurduk. Kütüphanenin içinde olduğu gibi dışarıda da parkımız oyun alanımız var. Çocuklarımız da bu alanları en iyi şekilde değerlendiriyor.” şeklinde konuştu.
Çocukların yanı sıra lise ve üniversitede okuyan gençlerin de kütüphaneden faydalandığını vurgulayan Almaz, insanların hoşça vakit geçirmeleri için bir çok imkanın olduğunu aktardı.
Almaz, şöyle devam etti:
“Burada öncelikli hedefimiz yaşı küçük çocuklarımız olmasına rağmen okuma merakıyla gelen lise ve üniversite öğrencilerimizi de geri çevirmiyoruz. Okullarımızla da programlar yaparak çocuklarımıza oyun ve oyuncak imkanı veriyoruz. İlk ve ortaokullardan kafile halinde her gün 80 ila 100 öğrencimiz geliyor bu da aylık 3 bine yakın ziyaretçi demek. Gelenler için 8 bine yakın kitap ve çeşitli materyallerimiz var. Çocuklar zamanlarını güzel bir şekilde geçirirken biz de birtakım aktivitelerde yapmalarına imkan sağlamış oluyoruz.”
“Kütüphanelerimizi hayatın içine almak zorundayız”
Büyük yaştaki insanlar için ‘kitap kafe’ tarzında yerler olduğunu ifade eden Almaz, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Son zamanlarda içinde çay içilen ve birtakım aktivitelerin olduğu kitap kafeler çıktı ve git gide yayılıyor. Yaşça küçüklere yönelik uygulamak istediğimiz de aslında bu. Madem biz insanları kütüphanelere getiremiyoruz o halde insanların kütüphanelerden ne istediklerini soralım. Bu projenin ana mantığı da bu. Dolayısıyla kütüphanelerimizi hayatın içine almak zorundayız. Bu kütüphanede çocukların oyun oynarken eğleneceği, eğlenirken etkinlik yapabileceği ve tabii ki bilgiler öğreneceği materyaller var.”
Almaz, bu anlayış içinde çocukların kütüphaneyi daha çok benimseyeceğini vurgulayarak, “Çocuklarımız bu tür aktivitelerle uğraşınca kütüphanenin ne demek olduğunu beyinlerine daha iyi yerleştirecek. Bilgi ortamını beynine işlediği zaman büyüdüğünde bile kütüphaneden kopamayacak. Çocuk kütüphanelerinin asıl çıkış mantığı budur ve çok doğru mantıktır. Yani kitap kafe dediğimiz sistemin ilk aşaması aslında budur.” değerlendirmesinde bulundu.
Okul öncesi öğretmeni Sahibe Aslan da çocukların kütüphane ortamını görmesi için okul olarak buraya gezi düzenlediklerini belirterek, amaçlarının küçük yaştaki çocuklara bu tür alışkanlıkları kazandırmak olduğunu söyledi.
Aslan, kütüphanenin çocukların gelişimine katkı vereceğini ifade ederek, şöyle konuştu:
“Özellikle küçük yaştan itibaren kitap okuma alışkanlığı kazandırmak çocuklar için çok önemli. Bazı insanlar, üniversitede kitap sevgisi kazanıyor. Ben de bunun yaşadım ve çocukların bunu yaşamaması, erken yaşta bu bilinçte olması için okul olarak 32-33 kişilik grupla başta kütüphaneyi tanımaya yönelik gezi düzenledik. Çocuklarımız okuma yazma bilmedikleri için okuma tarzında resim ve birkaç kitaba baktılar. Sonra da kütüphanenin eğlenceli yer olduğunu göstermek amacıyla bahçede etkinliğimize devam ettik.”