ANKARA – SEVAL OCAK ADIYAMAN
Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) İcra Kurulu Başkanı Fatih Şener, Türkiye’nin uçak krizi öncesinde Rusya’ya yıllık 12 bin taşıma yaparken, Kasım 2015’ten sonra ve 2016’da hiç yapamadığını belirterek, “Bu taşımalar geçen yıl Türk tırlarına yönelik uygulamalar nedeniyle Moldova, Belarus, Romanya ve Bulgaristan tırlarıyla gerçekleştirildi. Bu bizim kaybımızdı, artık bu kaybı gidererek eski günlere döneceğiz.” dedi.
Şener, AA muhabirine yaptığı açıklamada, Rusya i̇le karayolu taşımacılığının 16 Mayıs itibarıyla yeniden başlayacak olmasından duyduğu memnuniyeti dile getirdi.
Rusya ile Kasım 2015’te yaşanan uçak krizinin ardından taşımacılık sektörünün birçok kısıtlamayla karşı karşıya kaldığını anımsatan Şener, “Bir çözüm beklentisi vardı. İki ülke devlet başkanlarının görüşmelerinde bu dile getirildi. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığımızın bu konuda çok ciddi çabaları oldu. Sayın Bakanımız Ahmet Arslan’ın şahsında emeği geçenlere özellikle çok teşekkür ediyoruz. Pazartesi günü yapılan toplantıda taşımacılık geçiş belgeleri ve izin prosedürü kriz öncesi döneme döndü. Bu bizim için çok sevindirici. İkinci boyutu vize konusu. İki ülke Ulaştırma Bakanlıkları, Dışişleri Bakanlıkları nezdinde girişimde bulunup sürücülere yönelik vizenin kolaylaştırılmasını da kabul etti. Bundan sonraki aşamada iki ülke sürücülerine vizenin kalkmasını istiyoruz.” diye konuştu.
Rusya ile gerçekleştirilen son mutabakata göre Ukrayna’dan gelen nakliyecilere kısıtlama bulunduğunu anlatan Şener, “Kazakistan’a gidişimizde bizim bir alternatifimiz Rusya güzergahıydı. Onu bir süredir Hazar’dan, Azerbaycan üzerinden çözmüştük zaten.” ifadesini kullandı.
Şener, yapılan mutabakatla kriz öncesine dönüleceğinin altını çizerek, şöyle devam etti:
“Rusya’ya yıllık 12 bin taşımamız vardı, 2016 yılında hiç taşıma yapılamadı. Geçen yıl Türk tırlarına yönelik uygulamalar nedeniyle taşımacılık Moldova, Belarus, Romanya ve Bulgaristan tırlarıyla gerçekleştirildi. Bu bizim kaybımızdı, artık bu kaybı gidererek eski günlere döneceğiz. Ayrıca Türk yüklerine yönelik zorlayıcı kontroller Türkiye’nin taşımacılık sektöründen öte ihracatını da olumsuz etkiledi. Moskova’daki alıcılar da bundan etkilendi. Rusya ile birbirini tamamlayan ekonomileriz. Tarım ürünlerinin gitmemesi Rusya’da bu ürünlerin fiyatlarının artmasına neden oldu. İki ülke de kısıtlamalardan olumsuz etkilendi. Bu düzenlemeyle artık eskiye döneceğiz.”
Kazakistan’a ulaşımın Hazar üzerinden gerçekleştirileceğine dikkati çeken Şener, “Trafiğin bir kısmı buraya kaydıracak. Bu durum rekabetin artmasına neden olacaktır.” değerlendirmesinde bulundu.
Bu konuda çözümü beklediklerini ifade eden Şener, Türkiye’nin Rus sürücülere yönelik vize uygulamasının da bundan sonraki süreçte mütekabiliyet gereği kolaylaştırıcı olacağını bildirdi. Şener, iki ülkenin bundan sonraki aşamada sürücülere yönelik vize uygulanmamasına yönelik çalışmalara hız verilmesi konusunda uzlaştıklarını da söyledi.
Uygulama 16 Mayıs’ta başlayacak
Türkiye-Rusya arasındaki taşımalarda profesyonel sürücüler için vize kolaylığı sağlanacak. Geçiş belgesi kotaları ise iki ülke arasında 11-12 Aralık 2012’de belirlendiği şekliyle muhafaza edilecek. Böylece Kasım 2015’te yaşanan krizden önceki uygulamaya dönülmüş olacak. Geçiş belgeleri 16 Mayıs’tan sonra kullanıma açılacak. İkili taşımalar için 8 bin, frigorifik (soğutma üniteli) taşıtlar için 1000, üçüncü ülke taşımaları için bin 500 ve transit taşımalar için 6 bin olmak üzere 2012’de belirlenen kota sayıları uygulanacak.