İSTANBUL – UĞUR ASLANHAN
Türkiye Seramik Federasyonu (TSF) Yönetim Kurulu Başkanı Erdem Çenesiz, geçen yıl 1 milyar dolarlık seramik ihracatı yapıldığını belirterek, “Sektörümüz desteklenirse ihracatımız şu anki hacminin 2 katına yani 2 milyar dolara çıkacaktır. Bu hayal değil.” dedi.
Çenesiz, AA muhabirine yaptığı açıklamada, Türkiye’nin seramik sanayisinde dünyada kaplama malzemelerinde sekizinci, sağlık gereçlerinde dönrdüncü en büyük üretici ülke konumunda olduğunu belirterek, seramik karolar ve sağlık gereçlerinde dünyanın dördüncü büyük ihracatçısı olduğunu söyledi.
Karolarda Avrupa üçüncüsü, sağlık gereçlerinde ise Avrupa’nın en büyük ihracatçısı olduklarını dile getiren Çenesiz, sektörün 2017 cirosunun 10 milyar lira, ihracatının ise 1 milyar dolar olduğunu anlattı.
Çenesiz, geçen yıl seramik kaplama malzemelerinin en çok Almanya, İngiltere, Romanya, ABD, İsrail, Kanada, Fransa, Belçika gibi ülkelere ihraç edildiğini kaydederek, ihracatın en çok arttığı ülkelerin yüzde 42,4 ile Belçika, yüzde 15,8 ile ABD ve 14,5 ile Fransa olduğunu bildirdi.
Seramik sağlık gereçlerinde 125 ülkeye ihracat gerçekleştirildiğini aktaran Çenesiz, 41 ülkeye yapılan ihracatın bir milyon doların üzerinde olduğunu, en çok Almanya, İngiltere, Fransa, İtalya, ABD ve İsrail’e ihracat yapıldığını anlattı.
“İhracat ithalattan yüksek”
Çenesiz, çok az ithal girdi ile çok yüklü ihracat yapabilme kabiliyetine sahip olduklarını belirterek, “Rakamlara baktığımızda ithalat ve ihracat arasındaki fark ciddi oranda görülüyor. İhracatımızın ithalata oranı seramik kaplama malzemelerinde 17, seramik sağlık gereçlerinde 32 kat. Türkiye’de cari açık vermeyen nadir sektörlerden biriyiz.” diye konuştu.
Gelecek dönemde artan yatırımlarla daha üst segment ürünler üreteceklerini ve katma değeri daha yüksek ürünlerde artış sağlayacaklarını dile getiren Çenesiz, seramik sektörünün ihracat ve üretimdeki gücüyle Türk ekonomisindeki büyümeye ciddi katkılar sağladığını vurguladı.
Çenesiz, seramik ve benzeri kapasite fazlası olan sektörlerde yatırım teşviklerinin mutlaka ihracat taahhüdüne başlanması gerektiğini kaydederek, “Sektörümüz bu şekilde desteklenirse ihracatımız şu anki hacminin 2 katına yani 2 milyar dolara çıkacaktır. Böylelikle hem sektör daha büyüyecek, hem de ülke ekonomisindeki cari açığın azalmasına katkı sağlayacaktır.” ifadelerini kullandı.
Normal artış seyrinde devam etmesi halinde bu yıl yüzde 10 artışla 1,1 milyar dolarlık ihracat beklediklerini aktaran Çenesiz, sektörün cirosunun ise 11 milyar dolara çıkmasını umduklarını bildirdi.
“Türkiye’de dünyadaki tüm mermerlerden var”
Çenesiz, dünyada üretilen ve satılan her cinste, her ebatta ve her vasıfta seramiğin Türkiye’de bulunduğunun ve üretiminin yapıldığının altını çizerek, şu değerlendirmelerde bulundu:
“Son 5 yılda ciddi üretim yaparak ithalatı azalttık. Bize en çok seramik satan Çin’den yapılan ithalatı 7 milyon metrekareden 2 milyon metrekarenin altına indirdik. Diğer ülkelerden örneğin Avrupa’dan ithal edilenler ise daha önce kullanılmış olan seramiklerin ihtiyaç halinde tamamlanması için getirilmiş olanlardır ve miktar olarak çok çok düşüktür. Türkiye artık Çin’e seramik ihraç eder duruma geldiği için tüketicinin bakış yönü iç pazara ve Türkiye’de üretime çevrilmiştir.”
“Seramiğin doğduğu topraklara bu ürünü satıyoruz”
NG Kütahya Seramik Yönetim Kurulu Başkanı Erkan Güral da kısa süre önce gerçekleştirilen ve alanında dünyanın en büyük ikinci etkinliği olan UNICERA İstanbul-Seramik Banyo Mutfak Fuarı’nın ciddi ilgi gördüğünü belirterek, uluslararası katılımcıların yoğunluğundan bahsetti.
Türk seramik ürünlerine dünyanın her yerinden ilgi olduğunu dile getiren Güral, kendilerinin de kapasite artırdıklarını ve yeni fabrikaları devreye aldıklarını söyledi.
Güral, üretimlerinin yüzde 25’ini ihraç ettiklerini ve bu yıl toplam ihracatlarını yüzde 20 artırmayı hedeflediklerini kaydederek, “Türkiye, seramikte bu hızla ilerlerse 10 yılda dünyanın en önemli seramik üreticisi olur. Çünkü Türkiye’de seramik üretimine yapılan yatırımın yarısı dahi Avrupa’da yapılmıyor.” dedi.
Türkiye’nin seramik ihracatının yüzde 90’ını yerli kaynaklarla yaptığını aktaran Güral, bu anlamda seramiğin cari açığın azalmasına katkı sağlayacağını vurguladı.
Güral, “Öte yandan, artık tüketicilerimiz seramikte ithal ürün algısından kurtulmalı. Seramiklerimiz çok kaliteli. Artık seramiğin doğduğu topraklar olan Çin’e bu ürünü ihraç ediyoruz. Siz terecşye tere satıyorsanız bu ürününüzün kalitesini gösterir.” diye konuştu.