Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, demir yolu yatırım ve hedeflerine ilişkin, “2023’te yatırımlardaki demir yolu oranını yüzde 60’a, demir yolu ağımızı 16 bin 675 kilometreye çıkaracağız. Yolcu taşımacılığımızın da yüzde 1,3’ünü oluşturan demir yolları payını Cumhuriyetimizin 100. kuruluş yıl dönümünde yüzde 5’e yükselteceğiz.” dedi.
Çeşitli incelemelerde ve ziyaretlerde bulunmak üzere Çankırı‘ya gelen Bakan Karaismailoğlu, ilk olarak Vali Abdullah Ayaz’ı makamında ziyaret etti.
Ardından TCDD Çankırı Makas Fabrikası’na geçen Karaismailoğlu, yetkililerden fabrika hakkında bilgi aldı.
Karaismailoğlu, burada yaptığı açıklamada, fabrikanın Devlet Demiryollarının yanı sıra diğer özel ve resmi kurumların demir yollarında kullanılan makas ve bunlara ait yedek parça ve malzemelerini imal ettiğini söyledi.
Fabrikanın 1992 yılında hizmete girdiğini ve yıllık 250 makas üretim kapasitesi ile çalıştığını vurgulayan Karaismailoğlu, “Fabrikamızda ahşap ve beton traversli makaslar üretilmektedir. Kurulduğu yıldan itibaren kendini sürekli yenileyen gerek teknoloji, gerekse personel eğitimi olsun yeniliğe açık olan fabrika tek tip makas üretiminden 17 tip farklı makas üretme kapasitesine ulaşmıştır. Üretilen makaslar yüzde 93 oranında yerli ve millidir. Uluslararası standartlara uygun olarak üretilen makaslar kurumun ihtiyacını karşılamaktadır.” ifadelerini kullandı.
Yapılacak 3 bin 600 metrekarelik ilave alan ile Makas Rehabilitasyon Merkezi kurularak demir yolu sektöründe Çankırı Makas Fabrikası’nı Avrupa’nın en büyük makas geri kazanım merkezlerinden biri haline getirmeyi planladıklarını ifade eden Karaismailoğlu, “Demir yolları, bu toprakların ekonomi ve sosyal hayatının ötesinde, tarihsel ve stratejik bir öneme sahiptir. Asya ile Avrupa arasında, Çin’den Avrupa’ya giden demir ipek yolunun orta koridorunda olmamız nedeniyle, demir yollarının yeniden canlanması için hükümetlerimiz döneminde ‘seferberlik’ ilan ettik. 2020’de İstanbul’da düzenlediğimiz Türk Demiryolu Zirvesi’nde de ifade ettiğimiz üzere, önümüzdeki dönem için ‘Demir Yolları Reformunu’ başlattık.” diye konuştu.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak, AK Parti hükümetleri döneminde ulaştırma ve altyapı alanında 1 trilyon 86 milyar liranın üzerinde harcama yaptıklarını anımsatan Karaismailoğlu, şöyle devam etti:
“Bu devasa yatırımlarımız içinde demir yolları 202, 2 milyar lira ve tüm yatırımlar içindeki yüzde 18,6’lık oran ile ikinci sırada yer almaktadır. Demir yollarında, bin 213 kilometrelik YHT hattı inşa ettik, 11 bin 590 kilometreye yükselttik. Toplam demir yolu ağımızı 12 bin 803 kilometreye çıkardık. 2003’teki sinyalli hat uzunluğumuzu yüzde 161 artışla 6 bin 526 kilometreye, elektrikli hat uzunluğumuzu da yüzde 176 artışla 5 bin 753 kilometreye çıkardık. Hızlı tren sistemi ile tanıştırdığımız ülkemizi, dünyada 8. Avrupa’da da 6. YHT işleticisi ülkesi yaptık. Asrın projesi Marmaray’ı 2013’te hizmete açtık. Ankara’da Başkentray, İzmir’de toplu taşımacılıkta İZBAN hattı, vatandaşlarımıza hizmet veriyor. Gaziantep’te GAZİRAY projesi yapımı devam ediyor.”
Bakan Karaismailoğlu, 2020 yılına damgasını vuran yeni tip koronaviürs (Kovid-19) salgını döneminde özellikle uluslararası yük taşımacılığının ağırlıklı olarak demir yoluna yöneldiğine işaret ederek, “2020 yılı sonu itibariyle, demir yolundaki taşınan yük miktarında bir önceki yıla göre yüzde 35 artış olmuştur. Demir yolu taşımacılığında, 25 adet lojistik merkezde toplam 14,8 milyon metrekarelik alanda, 60,6 milyon ton taşıma kapasitesi oluşturmayı planlıyoruz. Türkiye’nin en büyük demir yolu modernizasyon projesi olan Samsun-Sivas Demiryolu Projesi’ni tamamlayarak, hattı ticari işletmeciliğe açtık. Ankara-Sivas Yüksek Hızlı Tren Hattı Projemiz, Edirne’den Kars’a kadar uzanan Doğu-Batı hızlı demir yolu koridorunun önemli bir bölümünü oluşturmaktadır.” ifadelerini kullandı.
Demir yollarındaki yatırımlara ivme kazandıracak önemli bir yapılaşmayı gerçekleştirdiklerini dile getiren Bakan Karaismailoğlu, TÜLOMSAŞ, TÜDEMSAŞ ve TÜVASAŞ’ı, TÜRASAŞ çatısı altında birleştirdiklerini vurguladı.
“Türkiye Raylı sistem sektöründe, demir yolu araçlarının üretiminde, lokomotif kurum olma hedefiyle sektör paydaşlarını bir çatı altında toplayarak, sinerji oluşturmayı amaçlıyoruz.” diyen Karaismailoğlu, şunları dile getirdi:
“Milli Elektrikli Tren Setleri üretimi çalışmalarından edinilen tecrübelerle, 225 km/saat hızında Elektrikli Tren Seti Proje çalışmalarına başladık. Prototipi 2022 yılında tamamlamayı ve 2023 yılında seri üretimine geçmeyi planlıyoruz. Dizel, elektrikli, lokomotif, demir yolu bakım araçları, demir yolu araçlarının modernizasyonları, tren kontrol yönetim sistemi, vagon, dizel motor üretimlerine devam edilirken aynı zamanda milli demir yolu araçlarının geliştirilmesi için Ar-Ge çalışmalarını yürütüyoruz.”
Yeni dönemde yapılan yatırımlar hakkında da bilgi veren Bakan Kaaraismailoğlu, şunları kaydetti:
“2023’te yatırımlardaki demir yolu oranını yüzde 60’a, demiryolu ağımızı 16 bin 675 kilometreye çıkaracağız. Yolcu taşımacılığımızın da yüzde 1,3’ünü oluşturan demir yolları payını Cumhuriyet’imizin 100. kuruluş yıl dönümünde yüzde 5’e yükselteceğiz. Demir yollarımızda yerli ve milli teknolojilerini üretmek, hat kapasitemizi genişletmek, mevcut hatlarımızı rehabilite etmek, hizmet odaklı, akıllı ve katma değerli taşımacılık yapmak için seferberlik başlattık. Pekin’den başlayan, Hazar Denizi’ni geçip, ülkemizden Avrupa’ya ulaşan demir ipek yolu üzerinde yer alan demir yolu ağlarımızı yenilemek, akıllı sistemlerle donatmak, demir yolu rayı ile birlikte lokomotif, vagon ve sinyalizasyon sistemlerinin yerli ve milli olarak yenilenmesi temel hedefimizdir.”
Yatırımlarımız üretime 838 milyar dolarlık katma değer sağladı
Bakan Karaismailoğlu, Çankırı programının devamında çevre yolu inşaatında incelemelerde bulundu.
Karaismailoğlu, “Yatırımlarımız 2003-2020 yılları arasında gayri safi yurtiçi hasılamıza, toplam 395 milyar dolar, üretime de 838 milyar dolarlık katma değer getirmiştir.” dedi.
Bakan Karaismailoğlu, Çankırı çevre yolu projesi de dahil, yaptıkları her yol, köprü, tünel, liman, havaalanının Türkiye’yi parlak geleceğe taşıyacak lojistik altyapı bileşeni olduğunu da aktardı.
“Memleketin her köşesinde alın teri döküyoruz”
Türkiye’nin önemli bir coğrafyada bulunduğuna işaret eden Karaismailoğlu, “Türkiye’yi İngiltere’den Çin’e ulaşan orta koridor gibi önemi artan ticari güzergahlarda hakim bir ülke haline getirmek ve lojistik bir süper güç yapabilmek için memleketin her köşesinde alın teri döküyoruz. Vatanın her noktasında bölgesel kalkınmayı sağlamak, bütünsel kalkınmamıza omuz vermek, her şehrimizi aynı sosyal ve ekonomik olanaklara kavuşturmak istiyoruz. Eğitim, iş ve aş gençlerimiz için bundan böyle sorun olmasın, çiftçimiz ürününü dış pazarlara kadar taşıyabilecek bir vizyona sahip olabilsin, sanayi üretimimiz şahlansın, turizm gelişsin diye hummalı bir çalışma yürütüyoruz. İşte bu yüzden, bugüne kadar, devlet, özel sektör ve milletimizle el ele vererek, ulaşım ve haberleşme alanında 1 trilyon 86 milyar liranın üzerinde yaptırım yaptık.” diye konuştu.
Türkiye’nin geleceğini planladıklarını vurgulayan Karaismailoğlu, şöyle devam etti:
“Türkiye’nin 10 yıl, 50 yıl hatta 100 yıl sonrasını düşünerek hayata geçirdiğimiz bu projelerin daha bugünden ekonomimize büyük geri dönüşleri olmuştur. Yatırımlarımız 2003-2020 yılları arasında gayri safi yurtiçi hasılamıza toplam 395 milyar dolar, üretime de 838 milyar dolarlık katma değer getirmiştir. Bunun yanında yatırımlarımız sayesinde yıllık ortalama 1 milyon 20 bin kişilik dolaylı ve doğrudan istihdam gerçekleştirilmiştir. Türkiye’yi doğudan batıya kuzeyden güneye mükemmel bir ulaştırma altyapısına kavuşturan bu yatırımlarımızdan birini daha Sayın Cumhurbaşkanımızın da teşrif ettiği bir törenle 21 Mayıs Cuma günü hizmete açtık. Dünya ticaretinin kavşak noktasına dönüşmekte olan Marmara Bölgesi’nin kuzeyinde bir lojistik koridor oluşturan Kuzey Marmara Otoyolu’muzun son aşamasında 10 kilometre uzunluğundaki İstanbul Habibler Kavşağı – Hasdal Kavşağı arasındaki kesimini bitirdik. Böylece 400 kilometrelik otoyolumuzun tamamını hizmete almış olduk. Son olarak Kuzey Marmara Otoyolu projesi kapsamına Başakşehir-Bahçeşehir-Hadımköy kesimini de projemize dahil ettik. 45 kilometrelik bu kesim ile birlikte Kuzey Marmara Otoyolu’nun toplam uzunluğu 445 kilometreye ulaşacaktır.”
“29 Mayıs’ta Çamlıca Kulesi’ hizmete açıyoruz”
İstanbul’un silüetini anten çöplüğünden kurtaracaklarını belirten Karaismailoğlu, “Bir başka büyük açılış törenimiz de 29 Mayıs Cumartesi günü gerçekleşecek. İstanbul’umuzun güzel silüetini anten çöplüğünden kurtararak, aynı anda 100’den fazla yayın kuruluşuna hizmet vermeye başlayan Çamlıca Kulesi’ hizmete açıyoruz. Yayıncılık hizmetlerini bir süredir başarı ile sürdüren 365 metre uzunluğundaki Çamlıca Kulesi, bundan böyle İstanbulluların ve tüm halkımızın eşsiz İstanbul manzarasını izleyebileceği seyir terası, kafe, restoran gibi tesisleriyle de hizmet verecektir.” dedi.
Çankırı’daki yatırımlar
Çankırı’nın Marmara ve Karadeniz bölgelerinden Anadolu’ya geçişte önemli bir stratejik konumu olduğunu aktaran Karaismailoğlu, şunları kaydetti:
“Ülke genelindeki ulaştırma, iletişim ve haberleşme yatırımlarımızdan güzel şehrimiz Çankırı da hakkını almaktadır. Öyle ki bugüne kadar Çankırı’nın ulaşım ve iletişim yatırımları için 2021 yılı fiyatlarıyla 4 milyar 600 milyon liraya yakın harcama yaptık. 2003 yılında Çankırı’da sadece 18 kilometre olan bölünmüş yol uzunluğunu, 12 kattan fazla artırarak, 236 kilometreye çıkardık. Çankırı’yı bölünmüş yollarla Ankara, Karabük, Bolu, Kastamonu ve Kırıkkale’ye bağladık. Çankırı’daki bitümlü sıcak kaplamalı yol uzunluğunu da 4 kilometreden 298 kilometreye çıkardık. 2003-2020 arasında Çankırı’da kara yolu yatırımı olarak, 172 kilometrelik tek yol yapım ve iyileştirmesi, 188 kilometre BSK yapımı, 2 bin 280 metre uzunluğunda 59 adet köprü yaptık. Kızılcahamam-Çerkeş Tüneli’ni 27 Şubat 2021 tarihinde Sayın Cumhurbaşkanımızın teşrifleriyle açtık.”
İl genelinde halen devam eden 5 kara yolu yatırımının bütçesinin 2 milyar 810 milyon liranın üzerinde olduğuna işaret eden Bakan Karaismailoğlu, “Bugün inceleme yaptığımız Çankırı Çevre Yolu Projemiz, halen yapımı devam eden 58,4 kilometrelik Çankırı-Karayolları 4. bölge hududu yolu kapsamında yer almaktadır. 1 milyar 161 milyon liranın üzerinde bir maliyeti olan bu büyük projemizde şimdiye kadar, 29,8 kilometre bitümlü sıcak kaplamalı bölünmüş yol, 13 kilometrelik sathi kaplamalı bölünmüş yol ve 237 metre uzunluğundaki 6 adet tek köprü ve 1 adet kavşağın yapımını tamamladık. Çankırı Çevre Yolumuz da 16,5 kilometre uzunluğunda bir bölünmüş yoldur. Yüzde 35 oranında fiziki gerçekleşme kat ettiğimiz Çankırı Çevre Yolu Projesi tamamlandığında, Ankara ve Kastamonu yönünden gelen araçların kent merkezine girmeden geçişi sağlanacaktır” diye konuştu.
Yolların geçtikleri bölgeleri etkilediğini belirten Karaismailoğlu, “Yollarımızın, tıpkı akarsular gibi geçtikleri yerlerin, istihdamına, üretimine, ticaretine, turizmine ve sosyal yaşamına önemli katkılar sağladığını çok iyi biliyoruz. Bu yüzdendir ki, ülkemizin en ücra köşesine kadar, yol ve iletişim hizmetlerini canla başla çalışarak ulaştırıyoruz. Dile kolay, bugün Türkiye’de 4 binden fazla şantiyemizde hummalı bir çalışma yürütülüyor. Çok iyi biliyoruz ki devlet aklıyla hareket ederek, stratejik bir plan dahilinde yaptığımız işler bazı kısa vadeli düşünen zihniyetlerin idrakının ötesindedir. Ancak ferasetli halkımız bizim hedeflerimizi anlamakta ve bizim yanımızda durmaktadır.” ifadelerini kullandı.